Pravda&mýty

4. března 2010 v 21:00 | Amy |  Rady & Dieta

1. mýtus: Cereálie jsou vhodnou dietní snídaní

Pravda: Ne, pokud chcete zhubnout. "Ne každé jídlo, které je zdravé, je vhodné pro snížení hmotnosti. Mezi rozšířené přestupky proti redukční výživě patří například snídaňové cereálie," říká Kristýna Galová z brněnského Institutu redukce a prevence nadváhy kompliment, který ve svých doporučeních vychází z dlouhodobých zkušeností z oblasti redukčního stravování. Lupínky a müsli totiž dodají velké množství energie na malé množství potraviny. "Cereálie jsou vhodné pro sportovce a fyzicky aktivní populaci. Rozhodně je však nedoporučuji zařazovat do redukčního jídelníčku," dodává Galová http://img.blesk.cz/img/1/gallery/225102_vlocky-musli-jablka.jpg

2. mýtus: Light jogurty prospívají štíhlé linii

Pravda: Odtučněné jogurty se překvapivě pro dietu nehodí. Také jíte odtučněné jogurty a máte dobrý pocit z toho, že děláte něco pro štíhlou linii? "Mnoho našich klientů bývá překvapeno, že takzvané light jogurty nejsou vhodné pro redukci váhy. Aby odtučněný jogurt získal konzistenci, musí se při výrobě místo tuku používat zahušťovadla, ve kterých ve většině případů není omezen cukr. Navíc tyto produkty neobsahují probiotické látky, které pozitivně působí například na střevní mikroflóru," vysvětluje Galová. Jogurty jsou nepochybně zdraví prospěšné, například pro obsah vápníku, ale vyplatí se vybírat. Pro redukci hmotnosti Galová doporučuje bílé jogurty, acidofilní mléka a kefíry s nižším obsahem tuku ve výrobku, ale ne light výrobky.

3. mýtus: Biopotraviny pomůžou shodit

Pravda: Biopotraviny nemají na redukci nadváhy vliv. Častým omylem je přesvědčení, že biopotraviny jsou při redukčním stravování vhodnější než jiné. Pravdou je, že se vyznačují vysokou kvalitou, výraznou a nefalšovanou chutí, v případě zeleniny a brambor také dobrou trvanlivostí. Při jejich zpracování je zakázáno například bělení, působení hormonů, ozařování a mikrovlnný ohřev, nakládání s použitím chemikálií nebo používání synteticky přídatných látek (např. syntetická sladidla). "Jde tedy o potraviny nezávadné, sociálně i eticky akceptovatelné, avšak na redukci váhy jejich vlastnosti vliv nemají," říká Galová. http://www.mlekarna-valmez.cz/userfiles/Image/Oceneni%202008/bio_komplet3(1).jpg

4. mýtus: Všechny cukry jsou nezdravé.

Pravda: Jen některé. Škodlivost sacharidů vyplývá z toho, že konzumujeme nevhodné cukry v nevhodnou dobu. Tato skupina látek, správně nazývaná sacharidy, má ve stravě zásadní význam. Až na vysokomolekulární sacharidy, které tvoří vlákninu a jsou nevstřebatelné, přináší tato živina do organismu dobře využitelnou energii. Kombinace sacharidů s krátkým a delším řetězcem (též s vysokým a nízkým glykemickým indexem) ve stravě umožňuje zásobit organismus energií v průběhu denních aktivit od rána do večera. Když potřebujeme rychle dodat energii do těla nebo ji rychle doplnit například po namáhavém výkonu, vezmeme si "rychlé" sacharidy z ovoce, brambor, medu či pečiva, aby se rychle vstřebaly a vitalizovaly nás. Když např. máme delší přestávku mezi jídlem s aktuální potřebou energie, například mezi snídaní doma v 7 hod ráno a důležitou poradou v práci v 9 hod, vezmeme si "pomalé" sacharidy, které se zvolna vstřebávají, protože mají delší řetězec - ovesné vločky (neinstantizované), celozrnné pečivo, luštěniny, celozrnné těstoviny a rýže natural (neloupaná). "Škodlivost" sacharidů vyplývá jednak z toho, že konzumujeme nevhodné cukry v nevhodnou dobu, jednak z toho, že jich přijímáme velké množství a v nevhodné formě (s vysokým glykemickým indexem, především sladkosti a bílý cukr). To vede k tomu, že přebytek sacharidů v organismu působí takzvané insulinové šoky, způsobující paradoxně chuť k jídlu a hlad, a nadbytečné sacharidy se přeměňuj na tělesný tuk způsobující nadváhu, obezitu a kardiovaskulární problémy. http://www.mtbs.cz/obrazek/hnedy-cukr-mtbs.jpg
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama